
Kom även ihåg att informera om praktiska saker, som vart
toaletter finns eller vart man kan röka. Glöm inte att presentera er själva och
berätta om vilken relation ni har till brudparet.
En annan uppgift toastmastrarna ofta har är att tillsammans
med brudparet göra ett blad med information om gästerna. Här kan även finnas en
liten frågetävling om brudparet och/eller rolig information om dem.
Talordning
Brudskål – Inget
tal utan en skål som utropas av tex värdparet. Denna kan även hållas innan man
går in i festlokalen, vid tex fördrink. Ex >> Vi önskar det nyblivna
brudparet all lycka och välgång, skål för brudparet!<< följs av ett fyrfaldigt hurrarop.
Välkomsttal – När
gästerna satt sig och fått något i glaset hälsar värdparet eller marskalken
alla välkomna. Följes av att toastmastrarna presenterar sig själva och ger
praktisk information. De håller dock inte tal, detta kommer senare.
Brudens far
Brudgummens far
Vigselförrättaren – Håller
enligt traditionen nästa tal
Bruden och Brudgummen
– håller enligt svensk tradition inte egna tal, men det är något som kan
ändras!
Äldre
släktingar/mammor
Marskalker och tärnor
Syskon och Vänner
Tips;
Ha något som gör det enkelt att få gästernas uppmärksamhet,
tex en ringklocka.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar